Vi er spioner

I dag var jeg en tur på Experimentarium med min klasse for at opleve udstillingen SPION. Jeg glæder mig, da jeg håbede at Experimentarium havde gjort noget særligt ud af udstillingen, havde planlagt noget undervisningen. Noget som gjorde det sjovt for min 7. klasse, noget som gjorde at de faktisk fik et indblik i en verden, som faktisk ikke minder om James Bond.

Mine forventninger blev ikke mindre af, at det faktisk er ret dyrt for klasser at tage til Experimentarium. Nej, jeg begynder ikke på en diskussion om de offentlige midler til skolerne.

Vi kom ind, gik mod udstillingen og så begyndte min skuffelse. Eleverne fik intet med ind, intet undervisningsmateriale, ingen opgaver, ingen undervisning. De blev sendt ind på en udstilling, hvor de ikke blev tvunget til at være aktive. En 7. klasse gider ikke læse skilte, de prøver sig bare frem. Derfor skal det være en virkelig god udstilling, hvis eleverne skal få noget ud af det.

Desværre fik de ikke så meget ud af SPION. De gik hurtigt igennem udstillingen, prøvede nogle enkelte ting inden de gik videre til de permanente udstillinger. Det var sgu’ lidt skuffende.Skulle de ha’ noget ud af udstillingen, så skulle samtlige elever gå rundt med mig, og jeg skulle forklare dem om de forskellige aktiviteter. Men det er jo ikke sjovt.

Det var ikke fordi udstillingen var dårlig, men der mangler noget. Der mangler noget undervisning. Jeg har selvfølgelig modtaget materiale fra Experimentarium, men det hjalp mig desværre ikke på udstillingen.

Jeg overvejer faktisk, at skrive til Experimentarium for at gøre dem opmærksom på, at eleverne vil få nogle bedre oplevelser, hvis de bliver tvunget til at være aktive. Det kunne være et svar-ark, hvor de skulle skrive løsningerne ned fra de forskellige aktiviteter. Der er mange muligheder.

Tilbage sidder jeg, lidt skuffet, og tænker at pengene kunne være brugt bedre på noget andet.

18c3bfc213

Dette indlæg blev udgivet i Den danske folkeskole og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

Der er lukket for kommentarer.