Made in Denmark

Danmark skal have et nyt varemærke. Væk med bacon og frem med…?

»Udfordringen er, at vi alt for mange steder er kendt for bacon, smør og H. C. Andersen. Det er godt nok, men det giver ikke et retvisende billede. Det er gode ting, men vi er først og fremmest et moderne samfund, der laver moderne produkter og serviceydelser af høj kvalitet. Og det er vi ikke kendt nok for ude i verden«, sagde Bendt Bendtsen.

»Målet med planen er at sikre, at omverdenen har et klart og positivt billede af Danmark. Når der er et godt kendskab til de styrker og kompetencer, vi har, så bliver vi overvejet seriøst som investeringsland, rejsemål og uddannelsesland«, siger Bendt Bendtsen.

I handlingsplanen fremgår det, at Danmark skal markedsføres under fire temaer, som angiveligt kendetegner landet: Ansvarligt og afbalanceret, høj kvalitet, eksperimenterende og modigt samt miljøbevidsthed, enkelhed og effektivitet.

Ja, det lyder flot, men er det ikke sådan alle lande fremviser sig selv? Det er særligt temaet ‘eksperimenterende’ jeg lægger mærke til. Der er ikke meget som er eksperimenterende i Danmark. Alt er så pænt, og alt det vi kunne kalde eksperimenterende er ved at forsvinde. Lige nu er det ikke det store problem, men om nogle år er der endnu færre, der laver eksperimenterende ting. De sidder nok alle på et kontor.

Det som man kunne håbe på, er et modsvar. At det perfekte giver folk ubehag, og at de derfor laver et oprør fra undergrunden. At det er fra undergrunden, hvor de virkelige eksperimenterende ideer kommer fra. Hvorfor er det ikke, at vi kan have et sted, hvor staten støtter den slags? Det ville jeg da også gerne have blev Danmarks varemærke. Men i sidste ende handler det jo om penge. Og der er ikke mange penge i punkere. Bendt vil heller satse på gamle, rige amerikanere.

Dannebrogsflag_web.JPG

Dette indlæg blev udgivet i Kultur, Tanker fra lænestolen. Bogmærk permalinket.

Der er lukket for kommentarer.