Da jeg lagde hovedet på puden i nat, dukkede der en tanke op i mit hoved. Den var meget simpel, og det er noget som vender tilbage hvert år. Tanken handler om, hvad den danske folkeskole nu skal lægge øre til i forbindelse med skolestart 2006. Sikkert noget med, at skolen bare er for dårlig i forhold til omverdenen. Sådan plejer det jo at være. Pludselig skal en masse politikere ud og fortælle en masse om skolen, om at der må gøres noget. Man kunne håbe på, at Bertel, vores undervisningsminister, forklarede hvad han har gjort og det ville lukke debatten, men jeg tvivler.
Nu dukker endnu en tanke op. Mon vores større frihed i hverdagen gør det svært for skolerne, da skolen jo er en tvangsinstitution? Mennesket i Danmark oplever større frihed, men i skolen bliver den frihed taget fra dem. I skolen er der ting eleverne skal nå. Kunne det tænkes at problemer med disciplin, krævende forældre netop hang sammen med at skolen fratager folk nogle friheder, som de ellers har i samfundet? Ikke fordi, at frihederne skal fjernes, men det kunne tænkes at forskellen med frihed og tvang netop stødte sammen i den danske folkeskole, og medvirkede til nogle af de problemer den danske skole slås med?