De nationale test

Min 8. klasse har netop overstået deres nationale test.

Og jeg må indrømme, at min klasse og jeg skal tage os meget sammen, hvis det er niveauet i folkeskolen i de kommende år. Det var nogle meget svære spørgsmål eleverne fik.

Jeg kan ikke helt finde ud af, om jeg har noget imod ideen om nationale test, men jeg har i hvert fald noget imod spørgsmålene og den tankegang de repræsenterer. Min opfattelse af Folkeskolen er, at der bliver undervist i sammenhænge. Mange gange er det et eksemplarisk princip, som er styrende for indholdet af undervisningen. Vi underviser i noget som er dækkende for et område, og regner med at eleverne kan overføre den viden til andre emner. Vi er altså ikke særlig gode til at undervise i fakta-viden og helt konkrete ting.

Den måde som Folkeskolen har kørt på, har betydet at en masse er blevet utroligt kreative og selvstændige. Men også nogle som er faldet helt i gennem.

De nationale test gør lidt op med denne tankegang, da spørgsmålene er meget faktaorienterede. Jeg tror, at det er få 8. klasses elever, som kan svare på om en navngivet afrikansk by ligger ved en flod inde i landet eller ej. Eller skal en elev i 8. klasse vide, hvad ordet ‘refugium’ betyder?

Jeg mener ikke, at en elev i 8. klasse skal vide disse ting. Det er ekspertviden. Derimod skal en elev i 8. klasse vide, hvordan de finder svarene på de overstående spørgsmål. Altså at kunne skaffe sig viden, at ikke skulle vide alt i verden, men derimod havde en evne til at sortere i den enorme viden, der er i dagens samfund.

Men konklusionen på mine tanker er, at jeg ikke kan lide, hvis den danske skole bevæger sig hen imod at være en fakta-skole, hvor eleven ikke kan tænke selv. Folkeskolen skal derimod bliver ved med at skabe kreative og selvstændige elever.

Dette indlæg blev udgivet i Den danske folkeskole og tagget , . Bogmærk permalinket.

Der er lukket for kommentarer.