Vi må ikke give op!

Flere medier skriver i dag om, at lektier ikke er til gavn for de svageste elever. Det er da muligt. Hvad mon de øgede krav i folkeskolen, så gør ved de svageste? Gør øgede krav ikke, at flere falder igennem? Det bliver svært at få 95% videre til en ungdomsuddannelse, men vi skal sgu’ gøre forsøget!!

Dette indlæg blev udgivet i Den danske folkeskole. Bogmærk permalinket.

En Kommentar til Vi må ikke give op!

  1. Rolf Hansen skriver:

    Er det ikke også nogen gange sådan at medierne læser lidt overfladisk på den slags undersøgelser. Jeg ser det mere som en brik i den nyere læringstænkning. Alfie Kohn fortæller jo også noget om hvordan samfundet er ved at ændre sig, og Flemming B. Olsen nævner også kun de mindste klasser som emne til hvor lektinerne skal droppes – og desuden at lektielæsning skal have en ny form der har mulighed for at fange nuancerne i forskellige læringsformer.

    Jeg tror også de, der har udtalt sig om Alfie Kohns bog, har øje for at undersøgelsen er foretaget i en noget anderledes kultur, og ikke mener udtalelserne så radikalt som medierne gerne vil have dem til at lyde. Læs f.eks.: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2007/10/17/104817.htm

    I fremtiden vil der også blive stillet anderledes krav til folk, som vi først selv er begyndt at tale om i menneskebranchen, nemlig de egenskaber som nogen af os mener er “medfødte”, og andre at man kan tillæres dem, og de sidste, som mener det skal være en kombination. Jeg håber sandelig at jobformidlingen er dygtigere om 15 år end den har været de sidste 15 og har et system der sætter de rigtige arbejdsgivere og arbejdstagere sammen.

    Vi må simpelthen kæmpe for at få forståelsen for at nogen har brug for noget, og andre har brug for noget andet og nogen koster muligvis flere penge at uddanne end andre. Men gad vide hvad den venstreregering har af indflydelse på større medievirksomhed (som jo i allerstørste grad er ejet af staten selv)?