Naser Khader er i dag kommet med bemærkninger om kristendomsfaget i folkeskolen. Han puster til en debat, som har kørt længe på seminarierne. Den kørte der i hvert fald, da jeg læste til lærer, og havde linjefaget kristendom. Debatten går ud på om faget skal hedde kristendom eller religion, og hvad det skal indeholde. Kristendom skulle enten være et livstydningsfag, hvor man brugte religionerne til at give svar på livets store spørgsmål, eller religion skulle være et orienteringsfag, som historie, hvor man fandt fakta om de enkelte religioner.
Tydningsfaget kan meget hurtigt komme til at minde om forkyndelse, mens religion som orienteringsfag meget hurtigt bliver kedeligt for elever, og noget de ikke kan relatere til.
Debatten handlede mest, hvad faget skulle indeholde, men navnet på faget var da vigtigt. Navnet ‘religion’ ligestillede alle religioner, hvor ‘kristendom’ var et udtryk for den værdi som kristendommen har haft for Danmark.
Jeg er nok mest til, at faget skal forsøge at give svar på livets store spørgsmål. Religion skal ikke kun blive kold fakta, men må gerne indeholde følelser. Navnet på faget burde nok være ‘religion’ for at ligestillede religionerne. Det er også et udtryk for, at vi lever i et land, hvor der efterhånden er mange forskellige religioner.