Hvad skal de lære?

Jeg har på politiken.dk læst lidt i en debat om geografiundervisningen i folkeskolen. Det er sgu’ ret trist, at der er så mange mennesker som blander sig i snakken, men som ikke helt ved, hvad der sker i folkeskolen i dag. De tror måske stadig, at man kan komme langt med, at kunne nogle fynske byer. Sådan er det ikke længere. Der bliver stillet ret store krav til danske skoleelever i dag. De skal kunne en masse ting. De skal se på sammenhænge. Og det skal de blive ved med!!

Debatten drejer sig om viden som er fakta. Hvor ligger Odense i UTM-systemet? Hvornår skete mordet i Finderup Lade? Hvad er årsagen til tsunamier? Hvad er en tropisk orkan? Hvornår fandt folkemordet i Rwanda sted? Der findes mange bøger, hvor disse svar står. Der kan man jo kigge. Førhen var det måske muligt, at man skulle huske disse ting, men nu er tingene skrevet ned og vi har hurtig adgang til dem. Og er det ikke meget fint? Hvorfor bruge tid og kræfter på noget som findes i en bog? Man kan jo slå det op.

Personligt mener jeg, at vi skal bruge energi på, at eleverne skal lære at lære. De skal vide, hvordan de søger informationer, stiller spørgsmål, giver svar. I denne proces vil der være ting, som sætter sig fast. Det kan godt være, at mine elever i 7. klasse ved, hvor Nakskov ligger, men hvis de ikke ved, hvordan de skal finde Gram, så kan det være lige meget.

Dette indlæg blev udgivet i Den danske folkeskole. Bogmærk permalinket.

En Kommentar til Hvad skal de lære?

  1. /many skriver:

    … man kunne også give lærerne en løn at leve af og arbejdsbetingelser at trives med. Så vil samfundet og Bertel sikkert opdage, at uddannede faglærere bliver på pladsen, kan levere en solid undervisning og sørge for, at Nakskov også i fremtiden kan placeres.