Bertel og hans lov

Jeg har lige set Bertel i Profilen. Som lærer burde jeg vel være modstander af hans ideer? Det er jeg så ikke. Jeg synes nemlig, at Bertel klarede den ok i Profilen. Jeg kunne i hvert fald godt følge hans visioner.

Men der er jo også virkeligheden. Når det drejer sig om virkeligheden er Bertel desværre stadig på et metaniveau. Han mener godt, at vi kan fylde eleverne med mere faglig viden, dokumentere, gøre dem selvstændige og kreative, gøre dem til gode samfundsborgere, løse deres sociale problemer, lærer dem at færdes i trafikken osv. Det er måske her, at jeg tvivler lidt på Bertels visioner. Vi kan godt, men det bliver sikkert noget halvhjertet noget. Ikke fordi jeg ønsker det, jeg vil da gøre mit bedste til, at lovens tekst bliver opfyldt, og der stadig er lidt sjov i folkeskolen. For jeg tror, at den store taber i Bertels visioner er tilfredsheden. Danske børn er jo glade og tilfredse for skolen, men hvis vi skal nå alt det Bertel vil, så bliver der ikke meget tid til morsomheder.

Dette indlæg blev udgivet i Den danske folkeskole, Tanker fra lænestolen. Bogmærk permalinket.

En Kommentar til Bertel og hans lov

  1. Tine Eriksen skriver:

    Du har så evig ret i det med morsomheden, men en anden ting glemmer han: Hvis han ønsker liniefagsuddannede lærere til alle fag, så indvirker det straks på et andet princip som de fleste helst vil opfylde. Nemlig få-lærer-princippet; at eleverne har så få lærere som muligt, så de lærer hinanden at kende, bliver trygge osv. Dette mistes i den sammenhæng. Man kan også spørge sig selv om ikke mange, især mindre skoler overhovedet ville kunne efterleve dette. Men så skal lærere vel bare pendle mellem flere skoler inden for samme område/kommune…så kan man fx undervise i samfundsfag på tre forskellige skoler..! Overdrevet, ja, men det ER da svært at få kabalen til at gå op i fag med lille årsnorm, fx samfundsfag, kristendom, historie, biologi…m.fl.

    Desuden mangler jeg oplysninger om, hvordan testene skal bruges efterfølgende, udover det vi i forvejen bruger tests til.(tests vi allerede har udviklet!)
    Gives der ekstra tid til læreren til specielt at tilrettelægge undervisning til den enkelte? Jeg ved vi i forvejen differentierer, men dette er tydeligvis en udbygning! Gives der flere timer til læsecenter, matematikcenter osv? Jeg har ikke hørt om hvilken økonomisk udbygning, der følger efter disse tests, har du?

    Nej, Bertel, det er ikke gennemtænkt og hvad koster det! Hvad med at sende pengene efter flere lærere, så vi kunne få flere 2-lærer-timer, støttetimer eller ressourcecentertimer? Kunne man ikke få mange af dem for det som det koster at udvikle testene……

    Tine
    Folkeskolelærer